دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان

خسته و کوفته بودند!

تمام دار و ندارشان در وسایل اندکی خلاصه می‌شد که خیلی سریع در کوله پشتی‌هایشان ریخته و با هم از خانه فرار کرده بودند.

دو شبانه روز پیاده‌روی اعضای کوچک و بزرگ خانواده در کنار هم و چهار روز معطلی پشت مرز برای صدور مجوز و…، رمقی برایشان باقی نگذاشته بود.

ولی الان، دوربین گزارشگر اخبار، بر روی لبخند لبهایشان و برق نگاهشان زوم شده بود. بالاخره موفق شده بودند وارد خاک لهستان شوند…

 

اگرچه معلوم نیست بعد از این مرحله، چه سرنوشتی در انتظار آنان باشد ولی حداقل اکنون و بعد از چندین هفته نگرانی و تحمل فشارهای گوناگون، توانسته بودند نفس راحتی بکشند.

این گزارش تلویزیونی، مربوط به برخی ساکنان مناطق مرزی اوکراین بود که از ترس حمله روس ها، زندگی خود را رها کرده و با کمترین امکانات به مناطق امن پناه برده و می‌برند.

 

همه روزه و در سرتاسر جهان، هزاران نفر به امید رهایی از سختی‌ها، پیدا کردن شغل بهتر، بهبود شرایط زندگی، پناه بردن نزد اقوام و… پشت در سفارتخانه‌ها ‌یا پشت مرزها، در صف‌های طولانی در انتظارند تا جواز سفر به کشوری برایشان صادر شود و بار سفر را ببندند و ‌به آرزوی خود برسند.

 

این موضوع تا حدی گسترش یافته که در سطح سازمان ملل متحد، تشکیلات عریض و ‌طویلی برای پشتیبانی از پناه‌جویان تاسیس شده است. در رسانه‌ها هم هر از چند گاهی خبر غرق شدن سرنشینان قایق‌های افرادی گزارش می‌شود که می‌خواستند به صورت غیرقانونی به کشوری پناهنده شوند.

البته پناه‌جویان پیوسته در صدد یافتن کشورهایی هستند که امکانات بهتر و شرایط ورود ساده تری دارند.

 

در این شرایط بحرانی، تصور کنید مسئولین یک کشور پیشرفته به میان مردم کشور دیگر رفته و عده‌ای را به سادگی برگزینند و خودشان آن‌ها را بدون گذراندن مراحل اداری و ‌حتی با ارائه تشریفات بسیار محترمانه به کشور خود ببرند و در هتل‌های مجلل مورد پذیرایی قرار دهند.

چه قدر لذتبخش است این گونه مهاجرت برای پناه‌جویان بی پناه؟!

 

 

یکی از اساتیدم می‌گفت: سال‌ها قبل، علاقه پیدا کرده بودم تا به همراه همسرم به سفر حج تمتع برویم ولی امکانش فراهم نمی شد. در آخرین فرصت، بنا به توصیه یکی از دوستان، متنی را که حاکی از علاقه من و همسرم به این سفر بود، همراه با آیه وجوب حج، خطاب به سفیر عربستان در کشورمان نوشتم و علیرغم اینکه با ایشان آشنایی نداشتم، به دفترشان فکس کردم.

نیم ساعت بیشتر طول نکشید که منشی سفیر زنگ‌ زد و سلام سفیر را به من رساند و گفت با قسمت کنسولی سفارت تماس بگیرید، ویزای شما صادر می شود. این در حالی بود که من و سفیر اصلا یکدیگر را نمی شناختیم! ظرف چند ساعت ویزای ما صادر شد و‌ روز بعد محترمانه به عربستان سفر کردیم. جالب آن است که سال بعد با ارسال فکس مجدد به سفیر و ‌تشکر از لطف سال قبل، برای یکی از اساتید دانشگاه هم درخواست همکاری کردم و به همین طریق برای ایشان هم ویزای حج صادر شد.

 

اکنون به این عبارات توجه کنید:

اطمینان از سرنوشت ما بعد از انتقال از این جهان به جهان دیگر، واقعیتی است غیر قابل انکار.

آنانی که انتظار عکس العمل کارهای خوب و‌ بد خود را در عالم بعد می کشند و با نگاه به کرده های خود، منتظر روبه رو شدن با شاکیان فراوانی از سوی اطرافیان هستند؛ دلهره فراوانی دارند.

 

پیام صاحب هر دو جهان این است:

ای انسان‌ها!

انواع امکانات را برای آفریدگان خود در این عالم آماده کرده‌ام تا جز نیکی از ایشان سر نزند. ‌همه در صلح و آرامش زندگی کرده و لذت ببرند.

اما چون قرار است انسان ها از روی اختیار و آزادی مسیر خود را برگزینند، و من به این آزادی بندگانم علاقه دارم و احترام می گذارم، پس مانع شرارت سوء استفاده کنندگان نمی‌شوم.

 

 

اگر به شما ستمی وارد شد و ‌نتوانستید حق خود را بگیرید، مرا وکیل خود قرار دهید تا حق شما را در این جهان و یا جهان بعد بستانم.

اگر شما کار خلافی کردید، انواع راه‌ها را برای شما تدارک دیده‌ام تا جبران کرده، از طرف مقابل رضایت بگیرید.

بدین ترتیب من، درهای گوناگون بهشت این جهان و بهشت جهان دیگر را به رویتان باز کرده‌ام.

ورود شما را خوش آمد می‌گویم!

 

شما با ساده‌ترین روش‌ها می‌توانید به سوی بهشت آرزوهای خود پرواز کنید!

من، به عنوان آفریننده شما، درهای دوزخ‌های این جهانی و ‌جهان بعد را به گونه‌های مختلف بسته و موانع گوناگونی را هم بر سر راه جهنم گذاشته تا اگر به هر دلیلی گذارتان به سختی‌های مجازات افتاد، شما را کمک کرده و به بهشت ابدی بفرستم. به من تکیه کرده، اعتماد کنید تا شما را به فردوس برین برسانم.

 

خدایا!

در این روزها و شب های ماه رمضان از تو می خواهیم تا ما را با تمامی راه هایی که به بهشت منتهی می شود، آشنا کنی.

پروردگارا!

تمامی موانع نزدیک شدن به مجازات های اعمال زشتم را فعال کن تا هرگز نتوانم به دوزخ نزدیک ‌شوم.

اگر یاری کنی تا راه های رشد و تکامل را از قرآن دریافت کرده، با این کتاب هدایت بیشتر آشنا شوم؛ ستایشگر و سپاسگزار تو ‌خواهم بود.

تو امنیت را برای ما پسندیده ای و به ما هدیه داده ای. اکنون آرامش خیال در زندگی را تا ابد بر ما ارزانی بدار.

«برگرفته از دعای روز بیستم ماه پر از خیر و برکت رمضان»

 

*اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ*

*و اغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ*

*وَ وَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَهِ القرآنِ*

*یا مُنَزّلِ السّکینهِ فی قُلوبِ المؤمِنین.*

دعای روز بیستم

برای مشاهده نکات کاربردی دعاهای روزهای دیگر ماه کلیک نمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =